Passeja, aprèn i diverteix-te amb l'app "Descobreix el Pla de Santa Maria"

08/10/2020

Passeja, aprèn i diverteix-te amb l'app "Descobreix el Pla de Santa Maria"

L’aplicació per a telèfons mòbils “Descobreix el Pla de Santa Maria” s’estrena dissabte 17 d’octubre. És una combinació de joc i guia turística per descobrir la història i els monuments del poble tot fent una passejada i amb la millor companyia: els gegants Serè i Marinada. Es pot descarregar a mòbils i tauletes des de qualsevol lloc, però el terreny de joc són els carrers del Pla, per on cal moure’s físicament.

El jugador ha de recórrer monuments i punts d’interès i, mentre passeja, troba preguntes que posen a prova la seva capacitat d’observació, enginy i coneixements. L’aplicació és gratuïta i estarà disponible per a telèfons Android i Iphone.

Quan comença el joc, el Serè i la Marinada, es troben a l’església de Sant Ramon i es pregunten si la flama de l’amor per la cultura i el patrimoni segueix viva. Per començar el recorregut, cal escollir un dels dos protagonistes i posar-se en marxa.

La pantalla del mòbil ofereix una recreació del plànol del poble en tres dimensions amb tot de punts en forma d’estel que marquen les fites de l’itinerari. A mesura que qui juga es desplaça, el gegant o la geganta es van movent amb ell fins que arriben a la vora d’un dels estels.

En aquell moment, s’activen una o diverses de les proves que planteja el joc. Una bona part són preguntes que requereixen observar amb atenció edificis o plaques informatives. Algunes qüestions s’acompanyen de fotografies, gràfics i fins i tot imatges en 3D de les esglésies, que es poden girar per observar-les des de qualsevol punt de vista.

Per completar el joc cal passar per un total de 23 punts, alguns dels quals proposen més d’una prova. També hi ha punts mòbils que cal atrapar al vol, perquè fan referència a atractius com els aiguamolls o la Ruta de la Pedra Seca que queden lluny del nucli urbà.

La passejada dura un mínim d’una hora i quart, si es passa molta via a l’hora de respondre. No cal fer tot el recorregut d’un sol cop. Es pot anar parant i jugar en diversos moments o fins i tot en dies diferents fins que es passa per tots els punts.

A mesura que es superen proves, el joc ofereix com a recompensa fragments de medalles amb el rostre dels capgrossos, que es van situant en una prestatgeria virtual. Per aconseguir les deu medalles senceres, cal acabar el joc encertant totes les respostes.

Si no s’assoleix al primer intent, es pot tornar a jugar tantes vegades com es vulgui, amb l’avantatge que l’aplicació va revelant després de cada prova quina era la resposta correcta. D’aquesta manera, si el jugador és un visitant que fa turisme, encara que no l’encerti, obté la mateixa informació que aconseguiria amb una guia. I ho fa posant-se a prova i divertint-se.

La dificultat de la majoria de preguntes és assequible. En aquelles que les respostes no es poden trobar escrites o de forma evident a través del recorregut, l’opció correcta es pot deduir fàcilment. Per fer-ho més divertit, moltes de les opcions incorrectes estan fetes amb sentit de l’humor. Així és fàcil descartar que els armats del poble van a processó equipats amb serres mecàniques o que al Centre d’Interpretació del Tèxtil s’hi exposa el transbordador espacial.

El creador de l’aplicació és el jove desenvolupador i dissenyador planenc Rafael Rafí Rovirosa, a través de la firma REM Experience, de la qual és cofundador. Aquest és el primer producte que llancen a les botigues d’Android i IOS. Anteriorment, n’han publicat d’altres, tres d’ells realitzats expressament per a la Fira del Vent.

L’any passat, a la Fira, es va presentar la “Breu història del Pla de Santa Maria”, una pel·lícula d’animació 3D que resumeix en 7 minuts tota l’evolució del poble des de la seva creació, al segle XII, i que és accessible a la web de l’Ajuntament.  Durant la Fira del Vent del 2019 se’n podia gaudir amb un casc de realitat virtual.

Els projectes anteriors, també en realitat virtual, recreaven un recorregut per l’antiga mina d’aigua i un vol per damunt del casc urbà del municipi. Es van presentar, respectivament, a la Fira del Vent del 2017 i del 2018.

Estava previst estrenar l'app amb una gimcana a celebrar els dies 17 i 18 d'octubre, dintre de les activitats de la Fira del Vent. En ajornar-se aquesta, també s'ha ajornat la gimcana, que tindrà lloc quan es pugui dur a terme el programa previst per a la Fira.