La ruta de la pedra seca

El terme del Pla, i concretament la zona de les Planes, concentra moltes construccions de pedra seca, edificacions que desafien el pas del temps.

Són el testimoni d’una època passada: La pedra com a únic material per separar finques, per traçar camins, per proporcionar recer, per aprofitar l’aigua, per fer el màxim amb el mínim.

Aquesta Ruta, també anomenada “de la Capona”, permet descobrir un entorn, un passat i un patrimoni magnífics i sorprenents, tot mostrant al visitant l’art de la pedra i la bellesa de l’indret. Al llarg de poc més d’un quilòmetre i mig, en un camí planer, trobem barraques, cossiols, arneres, marges i amagatalls.

L’itinerari es pot realitzar tant a peu com amb bicicleta. Un tram d’aquest coincideix amb el  GR-175 de la Ruta del Cister i amb el sender local “Un tomb pel terme, passejant pels camins rals”.

La Ruta de la Capona, que es va posar en marxa l’any 2002, ha rebut ja centenars de visitants, provinents de diversos indrets del país. Va ser el lloc de cloenda de les Jornades Europees de Pedra Seca de la Universitat Rovira i Virgili (juliol 2002) i va rebre el Premi a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural de l’Institut d’Estudis Vallencs (2002). Valorar i conèixer la importància d’aquestes edificacions és el millor reconeixement a la pagesia, a moltes mans anònimes que van fer possibles aquestes veritables obres d’art, admirables per la seva tècnica i bellesa.

En aquest enllaç podeu veure un vídeo de 2 minuts amb imatges de tot el recorregut.

Per concertar visites guiades o obtenir dossiers explicatius i l’itinerari de les construccions cal trucar a l’Ajuntament en horari d’atenció al públic.