Comunicat de l'Alcalde

04/06/2020

Comunicat de l'Alcalde

Aquests darrers dies, i com ve essent habitual quan arriba el bon temps, a les xarxes socials, observem queixes sobre els fums que emet l’empresa URSA.

D’entre elles, en volem destacar algunes que parlen de la inutilitat d’instal·lar la unitat de mesura de qualitat d’aire en temps de serè i que no entenen per què no es prenen dades a l’estiu.

Doncs bé,  tot i que ja s’hi ha donat resposta en més d’una ocasió tant en plens municipals com a les xarxes socials de l’Ajuntament, a butlletins municipals i fins a tot a la premsa, us exposo una vegada més el resum dels fets.

El cas és que, arran de queixes rebudes durant l’estiu passat, jo mateix, juntament amb un regidor i tècnics de l'Ajuntament ens vam reunir el passat 25 de setembre amb l’Oficina de Gestió Ambiental Unificada (OGAU) de Tarragona per a interessar-nos per la situació de les empreses del Polígon del Pla en relació a la normativa mediambiental i per a demanar informació sobre quines accions es podien emprendre. L’OGAU va suggerir la instal·lació d’aquesta unitat mòbil.

El dia 10 de desembre de 2019, doncs, una unitat mòbil de mesura de la qualitat de l'aire del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat va ser instal·lada a la rotonda d'entrada al municipi. S’hi va estar tres mesos, en lloc dels dos previstos. L'emplaçament que es va triar per a posar-la va venir donat pels requeriments fixats per la Generalitat.

El departament de Territori i Sostenibilitat disposa només de tres unitats com aquesta i és qui determina on i quan es col·loquen.

Des de l’Ajuntament es va demanar de seguida al Servei de Vigilància i Control de l’Aire que les anàlisis es puguin repetir durant els mesos d’estiu, perquè els vents dominants aleshores són diferents que a l’hivern (tot i que en la fotografia que acompanya aquest text, presa el dia 18 de gener de 2020, s’observa clarament com el fum va cap al poble). Recentment, la seva resposta ha estat que això no serà possible fins l’estiu de 2021.

Com es va informar el proppassat 13 de maig a les nostres xarxes socials ja s’han reclamat els resultats d’aquesta primera anàlisi i se’ns ha comunicat que, ara per ara, tots aquells temes que no tenen a veure directament amb l’estat d’alarma es troben aturats. Seguirem estant-hi a sobre i, tan aviat com en tinguem l’informe, el posarem a disposició de tothom.

L’equip de govern de l’Ajuntament comparteix la preocupació pel poble com pel medi ambient. Tanmateix, vull aclarir un parell d’aspectes que són molt obvis però que sembla que alguns els costa d’entendre: que l’Ajuntament no és el responsable d’aquestes emissions ni tampoc l’administració que té competències en temes de medi ambient. Vull entendre que quan es parla d’“ineficiència de l’administració” es fa referència a la Generalitat de Catalunya.

Sigui com sigui, seguirem treballant per al bé del poble, com sempre ho hem fet, i informant de la nostra gestió.