Exposició sobre Jordi Sabater Pi, descobridor de Floquet de Neu

14/02/2019

Exposició sobre Jordi Sabater Pi, descobridor de Floquet de Neu

El naturalista Jordi Sabater Pi és conegut sobretot per el descobridor del goril·la albí Floquet de Neu i qui el va portar al Zoo de Barcelona. Més enllà d’aquesta troballa, però, hi ha tota una trajectòria de recerca sobre la fauna africana d’un home que va arribar a la ciència pels seus dots per al dibuix.

La història fascinant de Jordi Sabater Pi es pot conèixer en una exposició que fins a principis de març està situada a la planta baixa de l’Ajuntament, oberta entre setmana en horari d’oficina. La mostra està formada per nou grans plafons que combinen text, dibuixos i fotografies.

El 1939, Jordi Sabater Pi tenia setze anys i era fill d’una família arruïnada per la Guerra Civil. Va marxar a treballar a Guinea Equatorial per treballar a la plantació d’un familiar. Allà va desenvolupar la seva passió pel dibuix del natural que li va obrir la porta de museus i revistes de ciència com el National Geographic.

Als anys 50 va començar a estudiar els goril·les i altres primats i va ser el primer investigador occidental en documentar l’ús i fabricació d’eines per part dels ximpanzés. La troballa de Floquet de Neu va tenir tant d’impacte que va eclipsar en part la resta de la seva trajectòria. No en va, aquell va ser l’únic goril·la blanc del qual es té notícia.

L’exposició permet resseguir tota la trajectòria de Sabater Pi i conèixer les seves aportacions. La mostra, itinerant, ha estat creada per l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social, amb el suport de la Diputació de Tarragona.

Aquesta exposició arriba a l’Ajuntament del Pla després de la dedicada a “Europa fa un milió d’anys”, que s’hi va exhibir fins a principis de gener. El mes vinent, se n’exposarà una altra sobre Charles Darwin, autor de la teoria de l’Evolució i es complementaran activitats adreçades als nens i nenes de l’Escola Sant Ramon.