Conveni amb la Parròquia per millorar l’orgue de l’església romànica

22/11/2019

Conveni amb la Parròquia per millorar l’orgue de l’església romànica

L’Ajuntament del Pla i la Parròquia de l’Assumpció han signat un acord de cessió d’ús de l’orgue de l’església de Sant Ramon. Amb el conveni, que van rubricar l’alcalde, Mateu Montserrat, i el rector, Mn. Jordi Sánchez Pellicer, el municipi podrà assumir la neteja i millora de l’instrument i gestionar subvencions per sufragar el cost que puguin tenir.

Poder demanar subvencions és la raó principal que ha dut a la signatura del conveni. D'una banda, la Parròquia no pot accedir a determinades convocatòries, reservades a administracions públiques. D'altra banda, l'Ajuntament només pot actuar sobre béns propis o dels quals en té la cessió. L'objectiu és que el cost per al municipi sigui mínim o nul i que tant el poble com la Parròquia es beneficïin de la millora del seu patrimoni.

En el document s’estableix que els treballs es faran per etapes i inclouen la neteja a fons de l’instrument i la instal·lació de tres nous registres. També s’aïllarà el motor per evitar que se n’escolti el soroll.

L’any vinent és previst que es comencin a dur a terme les actuacions. L’Ajuntament també organitzarà concerts i activitats de difusió com la visita “Joves músics i el romànic del Pla” que es va fer el mes d’octubre passat, per les Jornades Europees del Patrimoni.

L’organer Wilfried Praet, que ja va desmuntar i remuntar l’orgue en el moment del seu trasllat, s’encarregarà de les tasques. El principal serà instal·lar tres registres. Això serà possible gràcies a que Wilfried Praet va adquirir un conjunt de tubs fabricats pels mateixos germans Gheude i els ha posat a disposició per millorar l'orgue del Pla. També s’ampliarà el pedaler amb dues notes i se li assignarà un registre propi.

La neteja de l’instrument serà una de les tasques més laborioses ja que al seu interior hi ha fins a 800 tubs de  metall i també de fusta que, amb els anys i les obres que s’han fet al temple, han anat acumulant pols. Cal desmuntar-los un per un, netejar-los al carrer i, un cop tornen a lloc, s’han d’afinar per assegurar que l’orgue recupera el seu so original.

Les millores inclouran també instal·lar una barana a la plataforma des de la qual s’accedeix als tubs. A més, s’ampliarà la base del banc on seu l’organista per permetre al registrant –l’auxiliar de l’intèrpret que li va canviant els registres– desplaçar-se d’una banda a l’altra del teclat.

L’orgue va arribar al Pla el 1988 procedent de Basse-Wabre, a la província belga del Bravant Való. El van construir els orgueners Germans Gheude el 1876 i als anys 80 del segle XX estava molt deteriorat. L’amistat de l’aleshores rector, Mossèn Joan Magí, amb Wilfried Praet va fer néixer l’oportunitat de comprar l’instrument i traslladar-lo al Pla.

L’orgue es va adquirir per subscripció popular per situar-lo a l’església romànica, aleshores recentment restaurada. Des de la seva instal·lació, s’ha convertit en una de les joies del patrimoni del Pla.