El Pla es suma a la jornada “Netegem Europa!”

25/02/2020

El Pla es suma a la jornada “Netegem Europa!”

El Pla s’afegeix enguany a la jornada “Let’s Clean Up Europe!” (Netegem Europa!), una campanya d’àmbit continental que té per objecte conscienciar de la quantitat de residus que es llencen de forma incontrolada a la natura. L’acció consisteix a recollir, entre totes les persones que s’hi apuntin, brossa abocada a boscos, marges, camins i altres.

La data escollida per aquest any és el dissabte 9 de maig. El primer pas que ha donat l’Ajuntament del Pla per a organitzar la jornada és una enquesta a través de l’aplicació municipal per a telèfons mòbils “El Pla al dia” perquè tothom pugui suggerir zones del municipi on es podria dur a terme aquesta acció. Si les propostes són molt variades, es farà una segona enquesta per escollir per votació popular la zona a netejar.

La campanya forma part de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus (EWWR), una iniciativa encapçalada per diferents organismes i institucions comunitaris com la Comissió Europea, el Comitè Europeu de les Regions i, a Catalunya, l’Agència de Residus de Catalunya. Els objectius són sensibilitzar sobre les estratègies de reciclatge i reutilització de productes i mobilitzar i animar els ciutadans europeus a participar.

Els participants del “Let’s Clean Up Europe!”, que col·laboren a mantenir net el seu entorn, poden comprovar amb aquesta activitat la quantitat de residus que s’aboquen al seu municipi o a la vora del lloc on viuen. Hi participen tant administracions públiques com empreses privades, escoles, universitats, associacions i ciutadans a títol individual.

A més de fer neteja, la iniciativa serveix per difondre el concepte de les “3 R”: reduir els residus, reutilitzar els productes i reciclar el material. Aquestes 3 R representen les opcions que caldria tenir en compte en primer lloc a l’hora d’idear una estratègia de gestió de residus.

El 2019 es van realitzar un total de 16.840 accions a tot Europa amb la participació de 675.000 persones que, entre totes, van recollir 256.000 tones de residus. A Catalunya, es van realitzar 309 accions que van comptar amb 20.535 participants i es van retirar del medi ambient 86 tones de residus.

A més de la jornada Let’s Clean Up Europe, l’EWWR també coordina accions de sensibilització durant una setmana de l’any i desenvolupa el Dia Temàtic de la Prevenció, que es centra en un tema concret de prevenció de residus cada any. Una part molt important dels projectes també consisteix en la seva difusió. Per això es fan vídeos, fotografies i infografies dels diferents projectes i es difonen per la web, les xarxes socials i els mitjans de comunicació.

En aquest enllaç podeu veure un vídeo promocional de la jornada.