La Mediateca escolar obre al públic general tres tardes a la setmana

31/01/2020

La Mediateca escolar obre al públic general tres tardes a la setmana

L’Escola Sant Ramon del Pla de Santa Maria ha arribat a un acord amb l’Ajuntament perquè la seva Mediateca obri al públic general i es pugui oferir així un servei de biblioteca pública. Petits i grans hi trobaran un espai per llegir, treballar i estudiar. A més, s’organitzaran diverses activitats de foment de la lectura.

Si el nou servei té bona acollida, l’Ajuntament preveu que pugui obrir també les tardes dels dimarts i els dijous. L’acord s’ha previst per una durada de tres anys. Més enllà d’aquest període, s’estudiarà la possibilitat de dedicar una part de l’edifici de la Cooperativa a acollir una Biblioteca Municipal.

L’alcalde del Pla, Mateu Montserrat, i la directora de l’Escola, Maria Carme Compte, van signar el passat dimecres 29 l’acord entre les dues institucions. La Mediateca obrirà les seves portes al públic per primera vegada el dilluns 10 de febrer a la tarda.

Els dies d’obertura en aquesta primera fase seran dilluns, dimecres i divendres, en horari de quatre a set de la tarda. De moment s’ha previst que el servei funcioni fins al mes de juny, però en funció de la demanda s’hi podrà donar continuïtat també durant el juliol. Míriam Forès, mestra de formació, serà la bibliotecària en aquesta nova etapa. L’ha contractada l’Ajuntament del Pla a través del programa de Garantia Juvenil.

La Mediateca ocupa les dues aules de la planta baixa de l’edifici històric de l’Escola Sant Ramon, construït el 1934 per l’arquitecte Jeroni Martorell. L’edifici és actualment propietat municipal, però l’Ajuntament en va cedir l’ús de gairebé tots els espais a l’Escola i s’ha ocupat d’anar-lo restaurant.

L’aula on s’ubicarà el servei de Biblioteca es denomina “de Coneixements” i està equipada amb cinc ordinadors connectats a Internet, a més dels llibres i mobiliari. Conté majoritàriament enciclopèdies i revistes, així com també diversos llibres. L’altra aula, denominada “d’Imaginació” conserva els llibres de l’Escola, majoritàriament infantils, juvenils i de divulgació.

A l’edifici històric també es guarda el fons de l’antiga Biblioteca Municipal del Pla, que havia estat situada a la Plaça de la Vila, a l’actual seu del Jutjat de Pau. Els llibres que el formen estaran ara accessibles per a la consulta, igual que els que pertanyen al centre educatiu.

La Biblioteca no oferirà servei de préstec en aquesta primera fase. Els llibres propietat de l’Escola ja estan a disposició dels nens i nenes que se’ls volen endur a casa través del sistema de préstec propi. L’Ajuntament preveu que els seus fons es puguin deixar més endavant.

La Mediateca de l’Escola Sant Ramon es va posar en marxa el curs 2007-08 i es va poder dur a terme gràcies al suport de l’Obra Social de Caixa Tarragona i de la Diputació de Tarragona. Des del seu naixement, es va batejar com “El Cor de l’Escola” i és un equipament essencial del centre.

Activitats per a grans i petits

Per dinamitzar l’ús de la Biblioteca i fomentar la lectura, l’Ajuntament del Pla ha programat una sèrie d’activitats que aniran adreçades prioritàriament als més petits, però també a les famílies i als adults. Per a aquests darrers es posarà en marxa un Club de Lectura, per compartir xerrades i impressions sobre un llibre diferent cada mes.

Per als petits, hi haurà activitats com contacontes viatger, lectura en família, contes teatralitzats i tallers creatius. Aquest darrers consisteixen en compartir la lectura d’un conte tradicional i després realitzar una manualitat relacionada amb el contingut de la història.

El contacontes viatger es basa en explicar a cada sessió un relat d’un país diferent, per apropar els infants als llibres i crear curiositat sobre noves cultures i països. A la lectura en família, nens i nenes van a la biblioteca junt amb els seus familiars i llegeixen conjuntament un conte.

També hi ha previst realitzar altres activitats, com animació lectora (explicar un conte acompanyant-lo amb titelles, música o altres recursos) i visites d’escriptors o escriptores. En principi, es preveu convidar autors de literatura juvenil, però no es descarta que vinguin també escriptors de tota mena de llibres.