L’Ajuntament demanarà una subvenció al programa “1,5% cultural” per construir la residència

05/03/2020

L’Ajuntament del Pla demanarà una subvenció per construir la residència d’avis al programa “1,5 per cent cultural” del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. L’acord es va prendre per unanimitat dimarts passat en un ple extraordinari. També es va acordar amb tots els vots a favor modificar el pressupost municipal per al 2020 i incorporar el romanent de tresoreria –els estalvis de l’Ajuntament– a aquest projecte.

Aquest darrer pas és necessari perquè per sol·licitar la subvenció cal que l’Ajuntament tingui previst en el seu pressupost de finançar una part del cost de l’obra. Tot i així, si la subvenció no s’arribés a rebre, no hi ha l’obligació de gastar els diners.

El  fons “1,5 per cent cultural” està destinat a subvencionar actuacions de conservació o enriquiment d’edificis del patrimoni històric. El ministeri dedica l’1,5 per cent del seu pressupost d’inversions a aquest tipus d’actuacions i per això el programa rep aquest nom.

Els fons que aporta l’Estat amb aquest programa poden arribar a cobrir fins el 45 per cent del cost de les obres i permeten demanar altres subvencions. Així, l’Ajuntament del Pla preveu obtenir també diners del Fons Europeu per al Desenvolupament Regional (FEDER) i de la Diputació de Tarragona per a dur a terme la construcció de la Residència.

En un principi, el Pla havia pressupostat 118.000 euros per a destinar a la residència durant el 2020, amb l’objectiu de netejar l’interior de les naus de l’antiga fàbrica tèxtil on s’ha d’ubicar. Es tractava només de consolidar l’edifici i eliminar-ne elements com envans, que no formen part de l’estructura.

Amb la modificació pressupostària aprovada dimarts, es podrien arribar a dedicar fins a 5 milions d’euros a les obres. D’aquest import, gairebé 2,3 milions els podria pagar l’Estat amb la subvenció “1,5 per cent cultural”; 750.000 euros haurien de provenir dels fons FEDER i 500.000, de la Diputació. La resta, seria l’aportació de l’Ajuntament, que només és previst de gastar si es disposa de subvencions.

Tant les representants de la CUP com el d’ERC van votar a favor de tots els punts en el plenari i van reiterar la petició que el projecte de residència es prepari tenint en compte l’opinió dels veïns i veïnes del poble, que faran ús de la residència. En el plenari del passat mes de novembre tots tres regidors van votar contra l’aprovació dels pressupostos presentats per l’equip de govern, de Junts pel Pla.