L’Escola Sant Ramon organitza la trobada “Escacs a l’Escola” al recinte de La Fàbrica

04/05/2023

El Recinte Firal situat a l’antiga fàbrica tèxtil va acollir el dijous 4 de maig la trobada “Escacs a l’Escola”, que va reunir 135 alumnes de tercer de primària, acompanyats dels seus mestres, de les comarques de l’Alt Camp i la Conca de Barberà. L’Escola Sant Ramon del Pla va organitzar l’acte, amb la col·laboració de l’Ajuntament.

Les altres escoles participants van ser la Martí Poch, de l’Espluga de Francolí; Rocabruna, de Picamoixons; Bernardí Tolrà, de Vila-rodona; Antoni Tous, de Pira; l’Escola de Cabra del Camp i les escoles Vedruna de L’Espluga de Francolí i de Santa Coloma de Queralt.

Durant la trobada, els nens i nenes van passar per quatre espais diferents, seguint un itinerari que se’ls assignava en arribar i que afavoria intercanvis i noves coneixences. Un dels àmbits era per fer partides d’escacs convencionals. Un altre, per practicar el joc del 21, on es fan servir les mateixes peces i el taulell però l’objectiu és sumar punts.

El tercer espai contenia diferents jocs i manualitats al voltant dels escacs. El darrer era una trobada amb Pere Josep Navarro, escaquista montblanquí que pateix una greu discapacitat visual i explicava a nens i nenes com aquest joc està a l’abast de persones invidents.

Després de les activitats relacionades amb els escacs, els nens i nenes participants van conèixer el recinte de la Fàbrica del Pla, amb el parc i la bassa, i el Centre d’Interpretació del Tèxtil. Abans de marxar van rebre un diploma de la seva participació i la trobada es va cloure amb una activitat d’animació.

El projecte “Escacs a l’Escola” va néixer el curs 2012-13. La seva coordinadora és la mestra i escaquista Marta Amigó, de l’Espluga de Francolí, que aleshores formava part de l’equip docent de l’Escola Sant Ramon.

“Escacs a l’Escola” fer servir aquest joc com a eina educativa en horari lectiu i ha estat assumit com a oficial pel departament d’Educació de la Generalitat. A més, compta amb el suport i l’impuls de la Federació Catalana d’Escacs.

Actualment, la responsable del projecte a l’Escola Sant Ramon és la seva cap d’Estudis, Anna Rodon. El centre va participar en les trobades anteriors, que es van celebrar a Vila-rodona el 2018 i a l’Espluga de Francolí, el 2019. La pandèmia va impedir noves reunions fins que enguany s’han pogut reprendre.

Marta Amigó i Anna Rodon expliquen que els escacs a l’escola són una eina educativa transversal que permet treballar valors molt diferents. Per exemple, ajuden a saber observar, a  pensar abans d’actuar o a anticipar-se a una situació, tres capacitats que són transferibles a la vida quotidiana. També afavoreixen la millora dels resultats en àmbits com les matemàtiques o la comprensió lectora.