Nou emplaçament per al monòlit en momòria dels fets de 1642

Nou emplaçament per al monòlit en momòria dels fets de 1642

Es va inaugurar dissabte 2, dins dels actes de la Diada Nacional de Catalunya

NOU EMPLAÇAMENT PER AL MONÒLIT EN MEMÒRIA DELS FETS DE 1642

El nou emplaçament del monòlit en memòria dels Fets del 2 de setembre de 1642 al Pla de Santa Maria es va inaugurar dissabte passat. El monument és ara a l’exterior de l’església de Sant Ramon. L’acte es va fer coincidint amb el 375è aniversari de la matança de planencs i va anar precedit de la presentació del número 10 de la revista Cultura i paisatge a la Ruta del Cister, que inclou un article sobre aquest episodi històric.

L'escultura commemorativa va ser una iniciativa d’Esquerra Republicana del Pla de Santa Maria. Es va realitzar amb una subscripció popular i l’aportació de l’Ajuntament i es va inaugurar per primer cop el setembre de 2007. En els darrers anys estava situat a l’interior de l’església i ara s’ha traslladat a l’exterior, davant del transsepte nord.

Manel Tosas, planenc i ex regidor per ERC, ha tingut la gentilesa de fer-nos arribar informació addicional sobre el monòlit que reproduïm al final d’aquesta notícia (cliqueu a [Més ...]).

van disparar canonades al mur del temple fins obrir un esvoranc per on entrar a dintre. La cicatriu de l’atac encara és perfectament visible a les pedres.

A l’església, s’hi havien refugiat una quarantena de planencs que van ser assassinats pels soldats de l’exèrcit espanyol. Abans, aquests havien saquejat i cremat les cases del poble. Segons la versió, només dues o bé nou persones van aconseguir salvar la vida.

Justament abans de la inauguració del nou emplaçament del monòlit, a l’interior de l’església va tenir lloc la presentació del nou número de Cultura i paisatge. L’acte, organitzat per l’ANC del Pla de Santa Maria, va comptar amb la intervenció de Josep Maria Rovira, director de la revista, i Valentí Gual, coautor de l’article “La guerra dels Segadors al Pla de Santa Maria: matança, ruïna, destrucció”.

En la conferència, Gual, professor d’Història a la Universitat de Barcelona, va explicar el context i les circumstàncies de la Guerra dels Segadors, l’episodi històric en el qual van tenir lloc els fets de 1642. L’article, coescrit amb Manel Güell, aporta una cronologia clara i molts detalls sobre les circumstàncies de la massacre i el brutal comportament de les tropes hispàniques durant la campanya.

L’acte d’inauguració del monòlit va comptar amb la intervenció de Jordi Agràs, director dels Serveis Territorials del departament de Cultura de la Generalitat a Tarragona. També es va realitzar la tradicional ofrena floral en memòria de les víctimes a càrrec d’un regidor de cadascun dels dos grups representats a l’Ajuntament del Pla, CiU i CUP.

La intervenció musical de Naïm Lutfi, que va interpretar “El Cant dels Ocells” al contrabaix, va donar una nota especialment emotiva a l’acte. La celebració va acabar amb tots els assistents cantant “Els Segadors”.

Sobre el monument (informació facilitada per Manel Tosas):

El monòlit simbolitza la canonada contra la paret de l’església, que va obrir l’esvoranc per on varen entrar els soldats de l’exèrcit castellà. Del forat de la planxa de ferro en surten quatre ratlles vermelles, com quatre rius de sang. Tot el conjunt recorda una estelada.

El relleu de bronze representa la mort i assassinat dels vilatans. És la reproducció d’una escena de la representació teatral dels Fets, a càrrec de Nexus Teatre, l’any 2005.

La idea artística del monument i l’escultura del relleu de bronze va ser de l’ artista i reconegut fonedor vallenc Francesc Vilà, de Fundiciones Vilà. Parteix d’una idea inicial de l’escultor Lorenzo Quinn.

El monument va ser finançat l’any 2007 en part per aportacions de persones, famílies i entitats. El 2008, en un Plenari, els grups municipals van acordar que la resta del cost econòmic sortís de les arques municipals. D’aquesta manera el monument passava a ser competència de l’Ajuntament.

El text de la placa va ser consensuat per els tres grups municipals que tenien representació en aquella legislatura: CiU, PSC i ERC.El cost total va ser de 6.000 euros, inclosa la creació artística , la fosa del bronze, la planxa de ferro amb el tret i el muntatge.

Data: 08-09-2017