Nou gual en l'accés a la torre de Santa Maria

20/01/2017

Nou gual en l'accés a la torre de Santa Maria

Finançat per l'Ajuntament, després d'una llarga negociació amb l'ACA

NOU GUAL EN L'ACCÉS A LA TORRE DE SANTA MARIA

Els veïns de la urbanització Torre de Santa Maria, al Pla, ja poden travessar amb seguretat el barranc de la Fonollosa. Les obres del nou gual, de sis metres d’amplada i un metre d’alçada sobre el llit del torrent, ja estan enllestides. L’obra era una reivindicació dels veïns des de feia molt de temps, però topava amb les traves tècniques que imposava l’Agència Catalana de l’Aigua, propietària del barranc.

El gual travessa el torrent en el mateix punt que ho feia fins ara el camí, una localització complicada perquè el barranc fa una corba. Això ha obligat a modificar el projecte inicial, que era de 60 centímetres d’alçada, i fer-lo d’un metre. L’aigua –quan en baixi– es conduirà a través de sis canals coberts amb reixes d’acer.

Si bé en condicions normals el pas del barranc no oferia cap dificultat, ja que el fons estava pavimentat amb formigó, els aiguats el tornaven molt perillós. El novembre del 2014 alguns vehicles van ser arrossegats per l’aigua sense que ningú patís danys personals. Aquesta situació es repetia periòdicament quan queien pluges intenses.

L’Agència Catalana de l’Aigua, propietària del barranc, exigia que per salvar el pas es construís un pont, però que el financés l’Ajuntament. El cost d’aquesta obra no era assumible per les arques municipals i, després de llargues negociacions, finalment l’ACA es va avenir a que es substituís per un gual.

L’obra ha estat pagada per l’Ajuntament, amb una subvenció de la Diputació de Tarragona. El projecte es va treure a concurs i es va convidar expressament a participar-hi a tots els contractistes del Pla de Santa Maria. Finalment es van rebre dues ofertes i la guanyadora va ser la de Joan Carles Dalmau, per un import de 29.698 euros.

El cost final del projecte serà superior a aquesta quantitat, ja que s’han incrementat l’alçada i les dimensions i caldrà reajustar-lo en proporció al creixement que ha experimentat l’obra. El sistema escollit, amb canals en lloc de canonades tancades, garanteix que serà molt més fàcil netejar el pas i evitar que s’hi acumulin roques, terra i restes vegetals.El cost final del projecte serà superior a aquesta quantitat, ja que s’han incrementat l’alçada i les dimensions i caldrà reajustar-lo en proporció al creixement que ha experimentat l’obra. El sistema escollit, amb canals en lloc de canonades tancades, garanteix que serà molt més fàcil netejar el pas i evitar que s’hi acumulin roques, terra i restes vegetals.

Data: 20-01-2017