Obres de renovació a la piscina municipal

10/04/2018

Obres de renovació a la piscina municipal

La Piscina Municipal està en obres. S’està canviant tot l’enrajolat i es renoven les canonades per les quals l’aigua retorna després de passar pels filtres. La impermeabilització es renovarà completament per resoldre el problema de les fuites d’aigua.

Des de fa dos anys es va comprovar que la instal·lació perdia aigua i la situació s’havia agreujat significativament en els darrers mesos. El nivell de l’aigua baixava gairebé 20 centímetres en una setmana. Per això ha calgut emprendre d’urgència les obres que ara es porten a terme i que tindran un cost total de 49.000 euros.

La piscina seguirà sent de colors blaus, però la mida de les rajoles serà molt més petita, el que s’anomena “gresite”. Les rajoles actuals eren de mida gran i poc a poc l’aigua s’havia infiltrat cap al darrere, la qual cosa ha estat una de les causes de la fuita.

Els injectors que eren a les parets laterals es situen ara al fons del vas. D’aquesta manera la sortida dels brolladors fa circular la brutícia del fons i ajuda a mantenir més net aquest.

Un cop enllestits els tubs, es renovarà la impermeabilització.

Els treballs els fan dues empreses planenques. De la construcció se n’ocupa Andlet Promplà mentre que Instal·lacions Anton Montserrat renova les canonades. La previsió és que els treballs estiguin finalitzats el mes vinent, amb temps suficient perquè la piscina estigui llesta per a l’estiu.

L’altre element que ha pogut incidir en la pèrdua d’aigua ha estat el creixement de les arrels del pollancre que estava situat a la part sud de la piscina i que es va tallar abans de l’inici de les obres. Les arrels dels pollancres sovint causen problemes en edificacions o piscines per la seva tendència a avançar en horitzontal. L’arbre eliminat tenia vora deu metres d’alçada.

Malgrat la desaparició d’aquest arbre, les zones d’ombra al voltant de la piscina estan garantides per les moreres que hi ha plantades. Aquestes tenen una mida molt inferior a la del pollancre i les seves arrels tenen característiques diferents i no posen en risc l’estanqueïtat de la piscina.

Des que es va detectar que la piscina perdia aigua s’han fet tres proves per part d’empreses especialitzades per tractar de localitzar la fuita. El primer intent es va fer amb gas, el segon a partir de la recerca visual d’un submarinista i finalment es van tapar els skimmers (els elements que xuclen l’aigua a la superfície) per comprovar si perdien les canonades.

Finalment es va arribar a la conclusió que l’aigua s’escapava pel mateix vas de la piscina i per això s’ha decidit emprendre l’obra de renovar tot l’enrajolat i la impermeabilització. L’Ajuntament contempla demanar una subvenció a la Diputació de Tarragona per cobrir part dels costos d’aquesta obra imprevista.

La piscina del Pla de Santa Maria la va construir l’any 1973 l’empresa Hijos de Francisco Sans, que era també propietària dels terrenys on està situada. Després que la fàbrica va tancar, l’Ajuntament del Pla va comprar-ne les instal·lacions a la Seguretat Social i les va convertir en públiques.

El 2006 la piscina ja va ser objecte d’una profunda remodelació per adaptar-la a la normativa vigent. En aquell moment es va renovar completament la cubeta, es va eliminar el trampolí i es va renovar el sistema de filtratge i recirculació de l’aigua. Una particularitat de la Piscina Municipal del Pla és que utilitza aigua de la bassa de l’antiga fàbrica, degudament tractada.