Restaurada la Barraca de les Oliveres, a la Ruta de la Capona

19/11/2020

Restaurada la Barraca de les Oliveres, a la Ruta de la Capona

La Barraca de les Oliveres ha recuperat el seu aspecte original després que l’Ajuntament ha encarregat la reconstrucció del sostre de l’estança petita, que estava enfonsat. Ara es pot entrar als dos compartiments d’aquesta construcció i admirar-ne la bellesa i les peculiaritats de la tècnica constructiva de la pedra seca.

Aquesta barraca es troba al final de la Ruta de la Capona, al mig d’un camp d’oliveres que li dona nom. La planta de la construcció és rectangular i fa 10 metres de façana per 7 de fondària. Destaca, però, el cos de l’estança principal, que té forma cilíndrica i un remat superior de pedres col·locades a sardinell.

L’estança petita era inaccessible des de fa anys per causa de l’enfonsament del sostre. La restauració s’ha dut a terme de forma molt acurada amb la tècnica tradicional i fent ús de les lloses de majors dimensions per construir la cúpula.

L’estança principal té el sostre ennegrit d’haver-hi encès foc a l’interior, mentre que la secundària, que ara s’ha restaurat, manté el color original de les pedres. Fora d’aquesta diferència, no s’observa cap senyal dels treballs de reconstrucció realitzats. L’obra l’ha dut a terme l’empresa JPCP El Fornàs.

Tot i que el pas del temps, la pluja i el vent malmeten aquestes construccions, també preocupen els visitants que s’enfilen damunt les barraques de pedra seca o deixen que ho facin els nens, com si es tractés d’una atracció d’un parc infantil. Properament s’instal·laran cartells per incentivar el civisme. En les pròximes setmanes, també s’ha de revisar i actualitzar tota la senyalització de la Ruta de la Capona. Amb aquest conjunt d’actuacions, l’Ajuntament segueix vetllant per mantenir aquesta joia del patrimoni planenc.