Restaurada la primera barraca de la ruta de la Capona

11/02/2018

Restaurada la primera barraca de la ruta de la Capona

La “Barraca de doble estança”, la primera de la Ruta de la Capona, ha estat restaurada per l’Ajuntament. L’empresa ST Excavacions i Obres Integrals  ha dut a terme la rehabilitació. La construcció estava parcialment enderrocada fins al punt que la volta del sostre tenia un gran evoranc.

El procediment per a la restauració ha estat assegurar la barraca, apuntalar-la perquè no caigui, treure tot el que havia caigut, fer una tria selectiva de les pedres, consolidar l’arrancada i refer la volta.  El cost és de 1.600 euros.

Tot i que aquesta és la construcció més propera a l’aparcament i que és fàcil enfilar-s’hi, no es pot assegurar que l’enrunament fos provocat per persones.

La Ruta de la Capona va néixer de la iniciativa d’un grup de planencs que van restaurar el cossiol del Soleta. L’any 2003 l’Ajuntament la va senyalitzar i inventariar. El recorregut, planer i de poc més d’1,5 quilòmetres, inclou onze construccions i amb el temps s’ha convertit en una atracció turística i també en un element per conscienciar tothom de la importància del patrimoni històric, cultural i monumental que representen les edificacions de pedra seca.

Un dels planencs que va restaurar el cossiol, Manel Tosas va denunciar públicament el passat desembre, a través de Facebook, que s’han destruït tres construccions de pedra seca situades a la finca de La Capona. Cap de les tres, però, no formava part del recorregut turístic.

Les barraques destruïdes estaven inventariades al portal Wikipedra amb els codis 984, 4690 i 9734. Segons les fitxes respectives, la primera es trobava en perfecte estat, la segona amb un enderroc petit i la tercera amb enderroc important.